Pages

Sunday, November 21, 2010

Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran

Salam buat semua...


Aktiviti pembelajaran amat penting dalam merangsang minat pelajar. Justeru, kali ini saya bawakan aktiviti yang bakal membantu anda dalam proses P&P. Aktiviti ini terbahagi kepada 2 golongan pelajar, iaitu pelajar pintar dan pelajar lemah.



Aktiviti Pembelajaran Untuk Pelajar Pintar

Aktiviti 1:
Mengukur isipadu silinder menggunakan bukan unit piawai

Hasil Pembelajaran:
Murid boleh mengukur dan membandingkan isipadu cecair menggunakan bukan unit piawai.

Alat Bantu Mengajar:
  1. Botol mineral (1.5 liter dan 500ml)
  2. Gelas plastik
  3. Sebaldi air

Langkah Pengajaran:
  1. Guru menayangkan pelbagai saiz bekas minuman kepada pelajar dan bertanyakan soalan mengenai kegunaan bekas minuman tersebut.
  2. Murid dibahagikan kepada 4 kumpulan di mana setiap kumpulan disertai murid yang mempunyai pencapaian yang tinggi dan pencapaian yang rendah supaya mereka dapat menjalankan kerja secara pembelajaran koperatif.
  3. Seorang pencatat dilantik untuk merekodkan pemerhatian.
  4. Setiap kumpulan diberikan 2 botol mineral berlainan isipadu dan 5 gelas plastik yang mempunyai isipadu sama.
  5. Seorang wakil murid di kehendaki menuangkan air dari dalam botol mineral ke dalam gelas-gelas yang telah disediakan sehingga botol mineral itu menjadi kosong.
  6. Guru membimbing murid untuk mengira bilangan gelas yang telah diisikan tadi. Murid akan mencatat bilangan gelas yang telah digunakan ke dalam jadual keputusan.
  7. Guru berbincang dengan murid bagi menyatakan bekas yang manakah yang mempunyai kurang isipadu  cecair  dan bekas yang manakah paling banyak isi padu cecair.
Keputusan:


Botol besar (1500ml)
Botol kecil (500ml)
Jumlah gelas dipenuhkan






Aktiviti Pembelajaran Untuk Pelajar Lemah

Aktiviti 2:
Aktiviti pengajaran ini bertujuan mengajar murid dan membatu mereka menyelesaikan masalah salah tanggapan konsep isipadu cecair tadi secara membuat perbandingan. Aktiviti pengajaran ini melibatkan perbandingan perbezaan antara silinder penyukat (di mana ia adalah tinggi dan kurus) dan bikar (di mana ia gemuk dan rendah). 
Kedua-dua alat penyukat ini digunakan kerana kedua-dua bekas ini adalah memang berbeza. Oleh itu, murid dapat membezakannya dengan mudah. Aktiviti ini juga memerlukan interaksi antara guru dengan murid. Murid juaga perlu berinteraksi antara satu sama lain sepanjang aktivit pengajaran. Interaksi ini penting untuk murid yang lemah ini mudah faham dan belajar dengan seronok dan gembira.

Langkah-langkah Pengajaran.
1. Dengan menggunakan silinder penyukat 10 ml, guru akan masukkan air ke dalam botol mineral kosong.
2. Guru masukkan mengikut urutan botol yang pertama berisi 1 bekas silinder penyukat (10ml).
3.Botol yang kedua berisi 2 bekas silinder penyukat. Sehinggalah bekas yang kesepuluh dengan menggunakan 10 bekas.

No comments:

Post a Comment